Wkłady EKO filtry oleju silnika

W starszych typach silników, szczególnie do samochodów ciężarowych możemy znaleźć rozkręcaną obudowę, w której znajduje się wymienny wkład filtracyjny. W produkowanych obecnie nowoczesnych silnikach zarówno do samochodów ciężarowych, jak i osobowych możemy także spotkać to rozwiązanie. Koncepcja stałej, rozkręcanej obudowy i wymiennego wkładu filtracyjnego ma bowiem bardzo ważną zaletę. Utylizacja zużytego wkładu filtracyjnego (szczególnie wykonanego bez elementów metalowych) jest mniej uciążliwa dla środowiska niż utylizacja filtrów typu spin-on. Obudowy filtrów oleju montowane w produkowanych obecnie silnikach i te sprzed kilkunastu lat różnią się znacznie konstrukcją i materiałem, z którego są wykonane. Tym niemniej podstawowe funkcje są wciąż takie same. Obudowy zawierają zazwyczaj wszystkie zawory potrzebne do prawidłowej pracy filtra w systemie olejowym silnika oraz elementy pozycjonujące wkład filtracyjny, gwarantujące jego uszczelnienie w obudowie.

 

W produkowanych obecnie, nowoczesnych silnikach spalinowych zamiast filtrów puszkowych spin-on coraz częściej stosuje się wkłady filtrów oleju EKO nie zawierające części metalowych. Wkłady te, podobnie jak wkłady oleju o konstrukcji tradycyjnej umieszczane są w rozbieralnych obudowach, stanowiących integralną część silnika. Wymiana zużytego wkładu filtra wymaga większego doświadczenia niż wymiana filtra typu spin-on. Istnieje bowiem potencjalne, większe ryzyko pozostawienia zgromadzonych zanieczyszczeń w zakamarkach obudowy lub nawet przy nieumiejętnym postępowaniu wprowadzenie ich do układu olejowego. Tym niemniej korzyści z zastosowania wkładów EKO polegające przede wszystkim na bardzo łatwym procesie ich utylizacji skłaniają konstruktorów silników do coraz szerszego ich stosowania.